Kdo by o tom neslyšel. Na pulty obchodů se po několika odkladech konečně dostal nejnovější díl legendární Mafie a všichni skalní fanoušci se jali si o půlnoci pořídit krabicovou verzi. Byť je čekalo mírné rozčarování s nefunkční češtinou, kterou jsem naštěstí já nemusel řešit neboť verze předobjednaná na Steamu přes bankovní převod měla češtinu aktivní ihned v půlnoční uvolnění.
Předpokládám že jste ji hráli všichni a možná dohráli. Perfektně filmový úvod do příběhu dával najevo, že před námi čeká plnohodnotné pokračování ale má osobní očekávání naplnila hra spíše napůl.
Z technického hlediska je hra skvělá, má vynikajicí engine pracující na plné obrátky, není zabugovaný, nepadá a nabízí velice mnoho ve velice pěkném grafickém kabátku.
I hudba je dobrá – je jiná, ale troufám si říct, že lepší a filmové sekvence jsou výborně natočené.
Neberme to zle. Nechci být v tuto chvíli přehnaným kritikem, ale stále mě zaráží na hře několik věcí, které jsem si prakticky uvědomil až po dohrání.
Pojďme si to vzít popořadě. Upozorňuji, že budu tvrdě spoilovat takže pokud vám příběh Mafia 2 zatím není známý, raději ani nečtěte. Ostatní směle do toho.
Už je nám známo kterak nám toho bylo slibováno. Původní plány na Mafia 2 počítaly s nelineárním příběhem, kdy bude možno hru dohrát na čtyři různé způsoby. Přičemž během hry jste původně měli možnost střídat rodiny pro které pracujete. Když porovnáte toto s vydaným titulem tak už to dává tušit, že ne všechno při vývoji šlo podle plánu.
Vždyť druhý díl nemá ani volnou jízdu. Tedy oficiálně ne, ale hádejte co! Ona tam je, jen není vidět a příslušná položka do menu se musí změnou jednoho malého souboru zviditelnit. Inu programátoři a game-designéři to naprogramovali a pak někdo řekl, že nebude a musí se dělat něco jiného. Nejenom to je věc nad kterou zůstává rozum stát. Podle všeho totiž hra podporuje dokonce Multiplayer a ten také není přístupný. No řekněte jak by se vám programátorovi líbilo, kdybyste se patlali s posíláním packetů a synchronizací tak rozlehlého světa Mafie aby vaše tvrdá práce nebyla do finálního produktu nikdy implementována? Už víte co tím chci říci?
Pojďme se mrknout na děj.
Ihned na začátku vás Joe představí Giussepemu. Člověku který zfalšuje propouštěcí papíry přičemž si u něj můžete kupovat šperháky na vykrádání aut. Ale přesto k němu nikdy ve hře už nezajdete (s vyjímkou jedné mise v příběhu) neboť šperháky máte neustále u sebe po celou hru – zvláštní. Ať mi nikdo netvrdí, že tento člověk neměl plnit podobnou úlohu jako Lucas Bertone – tedy zadávat vedlejší mise na jejichž konci měl stát nějaký speciální úlovek. Peníze, zbraň, nějaké pěkné žihadlo či cokoliv jiného.
To samé bych vcelku logicky hledal i u Mikea Burskyho – majitele vrakoviště ale opět jeho skvěle představená postava vyšumí kamsi do prázdna. Kam se poděl? Když už musel Joeovi čistit oblek vzal si lístek na Lost Heaven a šel hledat štěstí jinam?
Dále tu máme proslulou zrzavou prostitutku, které pomůžete zmlácením jednoho nevychovance jenž jí naboural auto. Vzápětí vás pozve domů na kus koláče a po automatickém odmítnutí vinou skriptu dialogu jí už více ve hře nepotkáte. To je pro mě taky záhada neboť když už si autoři dají práci aby na sebe s Vitem neustále dělali nějaké posunky během předělových scén, vůbec nezakomponují její roli hlouběji do příběhu. Přestože by mohla finální konec velice pěkně zamotat. Pamatujete třeba na Michelle z prvního dílu, kterou jste měli zabít v “jistém podniku pro muže”? A vida jak se vám její ušetření života na konci vymstilo.
Tony Rossi – neochvějný detektiv Empire Bay vám měl cestu zkřížit hned několikrát. Přesto vás vlastně jen jednou zatkne a dá do vězení a podruhé ho potkáte čistě náhodou když vycházíte z bytu. Jeho role se taky záhadně vytratila z příběhu.
Místo toho ve hře neustále zabíjíte kdejaké dony z různých rodin. Je to dobře podané, dobře se to hraje a každá mise je něčím zajímavá, ale příběh byl osekán a to dost tvrdě a i když vás třeba baví to, co děláte, povětšinou vůbec nevíte proč to děláte. Koho jdete zabít a co tím plánujete způsobit.
Konec je pomyslnou třešničkou na dortu. Vlastně žádný není. A věta “Promiň, Vito, Joe nebyl součástí dohody” v sobě skutečně žádnou hlubší myšlenku neskrývá.
Dalo se to udělat lépe. Mnohem lépe. Dalo se i s takovýmto příběhem vybruslit, kdyby na konci měl Vito nějakou řeč, která by jasně uvedla na pravou míru co se stalo a jak ho to poznamenalo, kdyby shrnul celé své dobrodružství do několika vět. Ale místo toho jede s Leem kamsi pryč a nikdo neví kam (snad skutečně do bordelu).
Je zvláštní že byl přiznán vývoj Mafie 3 tak brzy. Je to jistě dobře, ale pořád nevím co na nás 2K chystá. Zatím to vypadá tak, že do hry bylo napumpováno velké množství peněz a objevilo se tolik vývojových záhrdelů, že nakonec nabídli jen naprosté jádro hry. Volný engine a kampaň. Přesto je technologie na tak vyspělé úrovni, že by bylo škoda toho nevyužít (multiplayer, jízda). Nabízí se tak v zásadě dvě možnosti.
1) 2K bude vydávat hromadu DLC a nebo datadisk v němž konečně zpřístupní jízdu a multiplayer. Osobně si myslím, že implementace volné jízdy do hry pomocí volného patche se nechystá, neboť tato cesta nepřináší zhola žádný zisk. Z toho důvodu jsou logičtější DLC nebo datadisk. Tyto alespoň generují peníze.
2) Výše zmiňované nabídne až Mafia 3 postavená na stejném, ale vylepšeném enginu.
Ale nakonec můžeme být rádi, že je Mafia 2 mezi námi po všech těch peripetiích. A co skutečně obdivuji je, že jsem během hry nenarazil na žádné létající autíčko. Zkrátka dobře odvedená betatestingová práce. BIS se mají u koho učit.
Žádné komentáře:
Okomentovat