pondělí 30. srpna 2010

Užívejte si Mafii II. Žádná lepší už nikdy nebude

mafiazumpa

Stane se z Mafie penězchtivá žumpa?

(může obsahovat spoilery)

Druhý díl české gangsterky naplnil má (nepříliš velká) očekávání. 2K Czech mi naservírovali parádní příběhovou hru s akčními přestřelkami v konstantním poměru. Ale udělali to přesně tak, že mám chuť si přidat. Asi to znáte – hlad nemáte, ale jakmile něco sníte, tak ho dostanete.

Vlastně ani pořádně nevím, zda je to dobře. Asi ne, poněvadž nemám chuť na další díl, spíš jen na malý zákusek v podobě dovršení děje.  Začínám mít neblahé tušení, že transformace prapůvodních Ilussion Softworks pod křídla 2K a následná rekatolizace na 2K Czech nebyla nejlepším řešením. Bohatí američané sice do našich brněnských Janků cpali peníze jak diví, zkupovali reklamní prochy a zaplatili parádní licencovaný soundtrack… Ale! Jak už to tak bývá, bohatý vydavatel fušuje do řemesla vývojářům. A to ne zrovna málo. Protože on je ten, kdo má peníze. Oni jsou jen ti, co mu dopomůžou vydělat další peníze. Tedy nastrčení maňáskové, co tancují podle toho, jak velký Sam píská.

Důsledkem budiž finální produkt. Mafia II je stále vynikající a vysoce nadprůměrná střílečka, ale nemohu se zbavit dojmu, že v ní spousta věcí chybí. Jako by se na poslední chvíli vytrhávaly obratle a lámaly kosti. A nemyslím jen absenci zbraní na blízko a několik dalších důvěrně známých škrtů. Zkracování se nevyhlo ani příběhu. Tedy přesně tomu, kvůli čemu má Mafie tolik fanoušků. Osobně mi konec druhého dílu nepřišel nikterak katastrofální, ale s jedničkou se nedá srovnávat. Tam měl konec koule. Měl pointu, závěrečný monolog… prostě všechno udělané přesně tak, abyste byli vnitřně spokojení a ještě přitom s otevřenou hubou čuměli na mihotající titulky s mrazením v zádech. Což u druhé Mafie citelně chybí. V lepším případě proto, aby to už konečně vyšlo. V horším případě proto, aby na děj mohla navázat hromada příběhových DLC.

Zatímco v první polovině hry, kdy se hra odehrává v zasněženém Empire Bay, na ulicích můžete pozorovat pokřikující lidi, nadávajícího úředníčka, co uklouzl na ledě a další malé, ale pro herní atmosféru tolik důležité detaily, v druhé polovině hry nic takového nenajdete. Proč asi? Stejné je to i se záverečným sledem událostí. Od smrti Henryho se všechno začne srát až podezřele rychle. Vůbec by tedy nevadilo, kdyby byl konečný pád na dlažbu natažen na dalších pět kapitol.

Finišujícím úderem budiž odchod Dana Vávry. Tedy člověka, zodpovědného za scénář ale i design obou Mafií. Dan odešel sám a jak mi nedávno napsal na Twitteru, na případných dalších dílech se nebude podílet. Mafia tedy nejenže příjde o vynikající příběh plný zvratů, ale i o nezaměnitelný Danův rukopis.

Z tohohle dílu ještě možná ne, ale z dalších Mafií XY se dost možná stane jen dojná kráva pro 2K. Bůůů

Pokud vyjde další díl, nekoupím si jej.

6 komentářů:

  1. Nemohu se zbavit dojmu, že Mafie 2 nedopadla podle představ a tak začal hon na viníka. 2K slouží jako dokonalý obětní beránek, ale ruku na srdce. Vážně si myslíte, že by bez nich Mafii 2 vůbec dokončili a to na všechny tři platformy? AAA hra se bez peněz dělat nedá! Kdyby Ilusion nešel pod křídla 2K, možná by Mafie připomínala obyčejnou budgetovku s otevřeným světem za 299Kč a konec konců, nemůžou za velebení jedničky pouze nostalgické vzpomínky? Většina lidí ji hrála kolem 15 let.

    OdpovědětVymazat
  2. Bez 2K by Mafie 2 nikdy nevyšla. To přiznávám, čeští tvůrci by jí bez potřebné finanční injekce nedokončili. A z toho by byl takový český Duke Nukem Forever.

    Co se týče první Mafie, tak tu jsem hrál poměrně nedávno a nemohu říct, že by hra ztratila něco ze svého kouzla a jediné, co by na ní bylo hezké by byly staré nostalgické vzpomínky způsobené selektivní pamětí. A senilitou.

    OdpovědětVymazat
  3. Vôbec nezáleží na tom, v koľkých rokoch tú hru kto hral. Zahraj si ju dnes a zážitok nebude o nič horší.

    Druhým dielom Mafie u mňa táto hra, aj Illusion Softworks skončili.

    OdpovědětVymazat
  4. Přesně tak, nesmíš to vidět jen z jedné strany. Take Two možná usměrnili české vývojáře, ale bez nich by Mafia nikdy nevznikla. Leda jako Béčková hra. Peníze jsou hold peníze.

    První díl je bezesporu skvělý, ale neuvěřitelně zidealizovaný. Ta hra sice patří na špičku české tvorby, ale obsahuje tolik chyb, hluchých míst a špatně navržených mechanizmů, že to snad ani není možné. A stále je to skvělá hra, ale není světová. Na to mnozí zapomínají a jedničku berou jako TOP, čemuž se dvojka nemůže vyrovnat, ale není to tak.

    V čem jednička jednoznačně vede? Dabing. A teď nemluvím o technické stránce dabingu, protože ta je hrozná, ale o dabérech. P. Rychlý a M. Vašut jsou určitě nepřekonatelní. Vlastně i Tommy Angelo je mnohem sympatičtější postava, než Vito. Co dál? Opěvovaný jízdní model, kde? Tak asi spousta lidí hrála jiný první díl Mafie, než já, ale jízdní model je dost slabý. Auta si plavou a rozhodně se nesnaží chovat realisticky, jak spousta lidí tvrdí. Doprava je na tu dobu geniální, dnes už ale pokulhává. Dvojka má stále mezery, občas doprava zkolabuje, občas si postavičky běhají, kde chtějí, ale v jedničce je to 2x horší. Dvojka se možná dá dohrát za 11 hodin, pokud spěcháme, ale jednička také není tak dlouhá.

    Je toho spousta a všichni říkají "dobrý, ale jednička to není". Jednička ve své době měla jednu konkurenci. GTA3. Dvojka má nyní také jednu konkurenci. GTA4. Boj je stále vyrovnaný a v našich končinách bude mít Mafia stále navrch. Negativismu podle mě napomáhá "světovost", už to není jen dobře udělaná hra, která se teprve pokusí dobýt svět. Dvojka začala ve světě a teprve se bude muset probojovat k nám.

    OdpovědětVymazat
  5. Mám také ten pocit, že 2K začalo do vývoje moc kecat a nechali vývojáře vyházet/nedokončit spoustu důležitých prvků hry - nadzemka, kompletní příběh, vedlejší mise, ruční zbraně... Dneska jsem na twitteru četl, že na půlnočním launchi mafie2 se někdo zeptal vývojářů, jestli budou nějaké nástroje pro módaře a odpověď byla taková, že oni módování vítají, ale 2K se k tomu staví jinak a prý tahle odpověď padla u více otázek.

    Každopádně další rumor na internetu tvrdí, že vyjde DLC Jimmy's revenge, který prodlouží herní čas o dalších 10! hodin. Navíc i před vydáním Mafie2 se na E3 mluvilo o 20ti kapitolovém příběhu.

    OdpovědětVymazat
  6. Bedikk - takhle nějak jsem to myslel. Pořád zastávám názor, že hlavní důvod, proč Mafka utkvěla tolik lidem v paměti byl dabing. Možná nejsem takový patriot jako ostatní, ale do top 10 u mě Mafie 1 nepatří a nikdy patřit nebude. Možná to jen není moje krevní skupina a upřednostňuji konzolové hity nebo strategie. Všichni si před vydáním Mafie 2 vysnili ideální hru a o to byl dopad na zem těžší.

    OdpovědětVymazat