sobota 12. listopadu 2011

Audio koutek aneb herní soundtracky #1 Jesper Kyd

Tuto sérii článků budu zamýšlet jako takovou osvětu všem, ať už hry hrají, nehrají či hráli dřív, které zajímá hudba ve hrách, potažmo soundtracky. Protože takový kvalitní soundtrack je věc poměrně ojedinělá, avšak ne nevídaná. Oproti filmovému ekvivalentu je ten herní často zastiňován, přehlížen. A přitom vůbec není proč!

Assassins Creed Revelations Score Jesper Kyd

Jesper Kyd je dánský skladatel, který se tím přímo živí. Tedy tím, že skládá hudbu pro filmy a hry. A že mu to jde! Za svojí práci byl již mnohokrát oceněn. Skládat začal už jako mladík, když se prosadil na dánské demoscéně pro první Amigu. Již od velmi raného věku hraje na piáno, později se začal učit na akustickou kytaru, učil se noty, skládal skladby pro piano a zpíval ve sboru. Nejzajímavější je to, že většinu věcí se mladý Jesper naučil sám bez jakéhokoliv učitele.


Okolo čtrnácti let začne skládat hudbu pro ukázkové verze her a tímto začne působit na herní demoscéně tenkrát velmi oblíbené Amigy. Úspěchy na sebe nenechají dlouho čekat a už zanedlouho Jesper Kyd opouští demoscénu, aby se pokusil uchytit na dráze profesionálního herního skladatele. Spolu se svým starým známým, jenž s ním dříve pracoval, zakládají firmu Zyrinx a začínají pracovat na titulu Sub-Terraria pro Segu Genesis. Hra je úspěšně dokončena a v mnoha médiích a recenzích si vyslouží zvláštní uznání - právě kvůli hudbě.

Zyrinx oslavoval úspěch a Jesper a zbytek týmu se přestěhoval do Bostonu, aby zde začali pracovat na dalších jménech. Kyd dokončí muziku pro dvě vydané hry, pro další dvě zbývající se mu to už nepodaří, poněvadž jejich vydavatel zkrachuje a Zyrinx se záhy rozpouští.

Po zániku firmy se mnoho bývalých zaměstnanců rozhodne, že se vrátí do Dánska, aby zde založili IO Interactive. Jesper se však rozhodne jinak a přestěhuje se do New Yorku s tím, že se bude živit jako herní skladatel na volné noze. Rozhodl se však, že pro začátek bude skládat hudbu právě pro tituly IO Interactive.

V tuto chvíli začíná jeho nejslavnější období. Komponuje muziku pro druhé MDK od Bioware, slaví obrovské úspěchy s prvním Hitmanem a u Hitman 2: Silent Assassin si vysluhuje nespočet ocenění za svou takřka geniální hudbu. Už třeba kvůli tomu, že sountrack nahrává se 110 muzikanty Budapešťského orchestru a sboru. Stojí za všemi sountracky pro sérii Hitman, složil hudbu pro Freedom Fighters ale také pro multiplayerovou řež Unreal Tournament 3, sérii Assassins Creed a dalších titulů, spadajících pod křídla vydavatelství Ubisoft a Eidos.

V současnosti žije v Los Angeles, kde kupodivu pracuje na své první sólové prvotině s názvem Defronic, což popisuje jako album s filmovou-elektronickou muzikou. Tahle deska má vyjít v prosinci příštího roku a jen tak letmo odhaduju, že určitě bude o co stát.

Ale dost už bylo jeho životopisu, pojďme se zaposlouchat do jeho tvorby! A že je co poslouchat :).





Žádné komentáře:

Okomentovat