sobota 25. září 2010

Když vás hudba donutí číst

Někdo to o mě možná ví, jiný tuší. Faktem ovšem je, že jsem magor do pardubické kapely Vypsaná Fixa. Líbí se mi na nich téměř všechno. Předně jsou to jejich texty. Surrealistické, zmatené, přesto krásné. Někdo je třeba vůbec nepochopí, jiný si je naopak nemůže vynachválit. Patřím do té druhé skupiny. Tohle je na Fixe totiž to nejcennější.


Ale i sám Márdi (frontman téhle kapěly), přiznává, že inspiraci pro své texty často hledal v knihách. Knihách jako je například Tracyho tygr. Ale i spousty dalších. Pokud tedy chcete jejich textům (stejně jako já), porozumět, nezbývá vám nic jiného než začít číst. Jedině tak zabřednete do těch jejich nezřídka nepochopitelných textů hloub. A uděláte další krok k poznání.

A pokud se TOHLE nějaké kapele povede, tak tleskám. Povedlo se. Tedy alespoň u mě. První doporučenou literaturou byl  zmiňovaný Tracyho tygr od Williama Saroyana. Nikdy předtím jsem o téhle knížečce neslyšel. Nevadí. Beru jí do rukou a začínám číst. Je to malá novela o pár stránkách. Písmena jsou navíc jak pro prvňáky, tudíž by to neměl být problém.

Přečteno. Teda, ten konec mi rozbušil srdce. Pořád nechápu, jak to William Saroyan dokázal – do tak malé knížky, navíc psané vskutku jednoduše, se mu povedlo vtisknout parádní myšlenky včetně onoho poselství, které na vás čeká až na samém konci.

A co je nejlepší? Každý si tu knihu (stejně jako fixí písně) vyloží pokaždé jinak. Tracyho tygr je v podstatě surrealistická povídka, kde se prolíná realita se snem. A fantazii se přece meze nekladou . Vlastně je to takový dospělejší Malý princ. A vpodstatě i ten rozpůlil čtenáře na dva tábory – na ty, které vůbec nepochopili a na ty, kteří tu krásu objevili. A to je ten samý případ jako Tracyho tygr.
Báječná knížka, pokud jste nečetli – doporučuji. Ale teď už raději odcházím po boku svého tygra…

Žádné komentáře:

Okomentovat