úterý 7. září 2010

Jimmyho Vendeta udělá z vaší Mafie GTA

JIMMYMAFIA3-590x333Ihned po vydání Mafie 2 jsem se jal koupit si jí. Cesta z kuchyně do mého pokoje byla plná nadšení a očekávání a jak jste si všimli z mého předchozího článku, své ambice hra nechala někde vzadu.

Rovněž jsem říkal, že vývoj půjde pravděpodobně cestou DLC či datadisku nebo další hry, kde bude příběh dokončen. Ani jsem nevěděl, jak moc se trefím, když jsem to předpověděl.

Nedalo mi to. Musel jsem si Jimmyho pomstu koupit – vždyť za cenu 8 euro si to musí koupit snad každý. To je kouzlo DLC – za 8 euro si skutečně doplněk koupí mnoho hráčů (na západě mnohem více než zde, protože tam rychlá rozhodnutí a okamžitá placení kartou nejsou takové tabu jako u nás) – vyjde možná ještě pár DLC a to už si v podstatě zaplatí hráči vlastně dvakrát tu samou hru, jen aby mohli hrát hru, která nabídne to, co slíbila na začátku. Ano je to tak.

V průběhu několika let se uvolňovali o Mafii informace… co budete moci dělat, jaké mise budete plnit a co bude jejich obsahem a tak podobně. A nepřekvapí, že ty mise, které vám chyběli v původní hře se najednou záhadně objeví v Jimmyho Vendetě (například zapalování aut ve skladišti). Skutečně to vypadá tak, jako kdyby někdo vývoj hry zastavil, rozdělil mise do dvou skupin a řekl – z tohohle balíčku misí, udělejte kampaň – tenhle balíček misí bude na DLC. Změňte hrdinovy vizáž, vymažte už nadabované cutscény s Vitem a prostě tam žádné nedávejte.

Nemám nic proti tomu, aby jakákoliv legální firma působila a zvyšovala zisk. Koneckonců jej bude investovat do ještě lepších technologií a nabídne tak příště kvalitnější produkt. Nicméně jak se ukazuje tak trh funguje kvalitně, jen pokud je zisk dostatečný. Pokud firma, prakticky jakákoliv, začne ztrácet kapitál a hrozí, že skončí na dlažbě (věřitelé začnou chtít zpět své půjčky apod.) tak se začne chovat firma… no prostě nemorálně, sice logicky, ale nemorálně. Začne budovat tvrdě ziskovou strategii, začne prodávat půlku chleba za cenu jednoho a tak podobně.

Přesně tohle se děje nyní s Mafií 2 – ta má opravdu solidní programový základ, ale ten bude pravděpodobně oficiálně zpřístupněn až pomocí DLC – takové lahůdky jako Multiplayer, Volná jízda, lepší tuning aut apod.

Trošku jsem se rozepsal a ani pořádně nerozebral Jimmyho Vendetu – jenže ono ani není moc, co rozebrat. Chytne vás to (i když hlas v češtině je opravdu strašný) ale nenabídne to nic, co by mělo s konceptem Mafie, jak ji známe cokoliv společného. Jedna cut-scéna do začátku a pak hups hned krást auta, překonávat rychlostní rekordy, za které dostáváte osobní skóre a chlubíte se s ním na internetu. Stejně tak dostáváte bodíky za zabíjení nepřátel a skoky apod.

Takový Sonic koncept. Všude samá číslíčka skákající po obrazovce, svítící ikony na ulici a tak dále a tak dále.

Ale příběh hraje ani ne druhé, ale třetí housle. Prostě plníte, co máte zadáno, přičemž zadání probíhá výhradně textovou formou. A jde o strohé "Znič auta v garáži" nebo "Sleduj tohohle chlápka v autě a pak ho oddělej".

Peněz za Jimmyho Vendetu sice nelituji, ale jen mi začíná být taktika 2K naprosto jasná a myslím, že tohle prostě fanoušky a hráče zklamalo a že budou chtít skutečného nástupce Mafie.

2 komentáře:

  1. Nevím, těch 8 éček mi přijde za DLC vskutku dost. Ještě si počkám, až někdo sesumíruje průměrnou dobu dohrání. Vždyť za mrzké 4 éčka koupíte Company of Heroes Gold ve slevě! Pořád ale lepší, než Activision, který map pack do CoD MW2 prodává za 15€. To už je vážně ostuda. Ale prodává se to. Podivuhodné. Je vidět to, co jsem předpovídal - vydavatelé chtějí mít z Mafie stavebnici.

    OdpovědětVymazat
  2. Já to sehnal na Torentech a 4 éčka jsem za to nedal. Nicménně je to dobrá hra a dobrý mission pack. Tak trochu na styl GTA.

    OdpovědětVymazat